Säsongen slut. Vad ska man göra nu?

Ja så var då årets handbollssäsong slut för herrarnas del. En säsong som lugnt kan liknas med en berg- och dalbana. Strålande insatser har varvats med riktiga pissmatcher och givande träningar med 20 aktiva har blandats med omotiverad "minihandboll" med fyra personer och en slips i mål. Vad hände egentligen med fjolårets SHK, det lag som var snuddande nära att ta sig upp i trean och som de flesta hyste stor respekt för? Låt oss nu lägga säsongen under lupp så ska vi se vad vi hittar...


Säsongen började någon gång under sommaren med "Auschwitz-tränaren" Ulf. En friidrottstränare som visade sig ha en smått sjuk förkärlek för branta backar och långa löpningar. Visst, roligare träningar har man ju varit med om men fy fan vad vältränade vi måste ha varit när säsongen drog igång inne i Bollhallen.

Det var då problemen började hopa sig. Var är vår tränare? Hur ska vi spela? Vilka ska fylla det stora hål som trion Max, Anton och Dalle lämnat efter sig när de drog till de svenska mästarna? Det är aldrig kul att börja en säsong med så många frågetecken.

Till en början så åtog sig Michael Nyberg sig tränarrollen men det märktes ganska fort att det inte var hållbart att i detta skede ha en såpass ovan tränare i ett så ungt lag som SHK hade. Med bara ett fåtal "rutinerade" spelare och massor av juniorer/a-pojkar så behövdes en mer pedagogisk ledartyp i laget. Tyvärr tog det grymt lång tid innan denna plats fylldes av Per Öberg.

Problemen fortsatte tyvärr även efter Pers inträde i ledarstaben. Laget kändes spretigt under hela säsongen och spelarna flög mellan positioner och "roller" i laget. Ena dagen var man kantspelare med full fart framåt och nästa dag var man en niometare med stort ansvar både offensivt och defensivt. Jag säger inte att det är negativt att spela niometare men om man ska ha en sådan roll i ett lag så kan det ju vara bra att veta om det tidigt så man får chans att "biffa" till sig lite och träna där man spelar. Jag är långt ifrån den enda som haft detta problemet under säsongen.

Finns det då hopp för SHK som i år hamnar på en blygsam plats i nedre delen av tabellen? Tja, någonstans vill jag ändå tro detta. Det finns bra folk i föreningen som tydligen inte gett upp detta sjunkande skepp. Dessutom så kan jag som första blogg avslöja att vi kommer nästa säsong ha Anton Bodin tillgänglig igen. Personligen tycker jag att han i nuläget inte bör återvända om det inte händer något med a-laget men det är hans val och det får man respektera. För min del tror jag det gäller att klubben presenterar en vettig tränare rätt tidigt om jag ska orka satsa nästa år. Ett till sånt här hund-år är inget jag är sugen på. Då sysslar jag nog hellre med något annat.

Det är väl på sin plats att ändå tacka de lojala krigare som slagits vid min sida denna säsong och som har orkat med förlusterna och motgångarna. Utan er skulle jag inte fått spela alls trots allt och någonstans så är ju ändå Handboll det roligaste som finns!

Det är bara att invänta och se vad framtiden har i sitt sköte. Någonting med handboll lär man ju syssla med iaf. Annars börjar man väl klättra på väggarna.

Over and Out!

/Dr.Phil, aka El Capitano


Kommentarer
Postat av: lina

köpiiiiiiiiiiiiiing

2010-03-16 @ 22:46:46
Postat av: Holzt

Å H U S !

2010-03-17 @ 20:23:08
Postat av: lina

Team "en annan del av stenungsund"

2010-03-18 @ 13:35:39
Postat av: Holzt

Där har vi det!

2010-03-18 @ 20:24:30
Postat av: Jerneborn

Välformulerat får jag säga... hoppas att det blir bättre för ett representationslag är ett måste i en förening som SHK. Kommer ihåg när vi var äldsta laget som 15åringar. men samtidigt så ska det ju vara ordning på torpet om det ska finnas någon vits emd ett A-lag. Det ska ju vara ett lag som ungdomarna i föreningen vill kriga till sig en plats i, Inte ett lag som anses mest vara ett håll-igång lag... Lycka till grabbar!

2010-03-19 @ 12:39:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0