Back in the game!

Efter en lång tids frånvaro från bloggandet kändes det nu åter som att det faktiskt behövs. Det är mycket som måste disskuteras, klagas på och kanske rent av hyllas?



First up: Sveriges alla jävla kassor och förmedlingar.


Jag har under en period på snart tre månader försökt bena ut hur den ökända "Arbetsförmedlingen" fungerar. Finns det nån logik bakom och hjälper dessa faktiskt någon, nån gång?

Den bistra sanningen är nog tyvärr att på arbetsförmedlingen hamnar samtliga som har en IQ på mindre än 12. De har ingen som helst "service mind" vilket jag kan tycka borde vara en ganska viktig del i deras jobb. När man som anställd sitter och surfar och lyssnar på musik istället för att bemöta en "kund" som kommer in och behöver hjälp säger väl allt om den saken... Att kvinnan ifråga var fet, ful, äcklig och allmänt vidrig gjorde ju förstås inte saken bättre...

Då går vi raskt över till "Alfakassan", en arbetslöshetsersättningskassa för de som varit för slappa eller idiotiska för att gått med i en riktig a-kassa medan de arbetade. För att överhuvudtagen få en chans till ersättning så krävde det i mitt fall att skicka in ett arbetsintyg tre gånger, skickat in samma blankett två gånger, fått samma brev två gånger ett antal tillfällen och dessutom skriva in ett flertal blanketter på datorn.

Jag menar, va fan e det frågan om liksom? Har arbetsförmedlingens inkompetens spridit sig till övriga delar i vårt välfärdssamhälle? Tydligen... Att två personer som jobbar inom samma företag inte kan ha koll på att jag redan e inskriven tyder väl på bra mycket sämre intelligens än en guldfisk... Usch.

Efter alla dessa "hardships" så står jag nu ändå som ersättningsberättigad, at last. Jippie kan man tycka men när man sedan inser att man inte har en chans att överleva med den ersättningen så blir man återigen lite vrång...



Next up: Stenungsunds Handbollsklubb


Jag hatar verkligen att vara den "sure gubben". Framförallt när mitt klagande måste gå ut över Stenungsunds Handbollsklubb. Denna klubb som alltid har funnits i mitt hjärta och som jag alltid har brunnit för. Den bistra sanningen är att det e en klubb i rejäl svajning.

Först och främst så verkar det som att inga lag tränar handboll längre. Det är mer regel än undantag att träningar plockas bort på grund av matcher. Detta leder självklart till fler förluster och surare miner för visst e det så att man blir bättre genom att träna, inte spela match... Problemet ligger främst i att vi är tre lag på två träningstider (a-lag, juniorer och a-pojkar) och om någon av dessa tre lag måste flytta match så blir det alltid till samma träningtid...

Sedan är det ju numer ett välkänt faktum att SHK´s herrar står utan tränare, även detta en mindre hållbar situation. Det har varit kanon de gånger som Per Ö har kommit ner och faktiskt styrt upp det vi behöver träna på men hans tid är begränsad och det måste man ju självklart respektera. Det ryktas att det skall tränas hårt försvarsspel under juluppehållet och jag hoppas verkligen att vi får ut något av detta. (Och att vi prioriterar försvarsspelet och får in rätt folk på rätt plats där till att börja med, samt att detta sedan följs under en längre tid så det inte bara blir paj av allting...)



Finally some good news: Dam-VM i handboll och SHK´s a-flickor


Hoppas ingen har missat att det pågår ett världsmästerskap i handboll för damer borta i Kina, Asien. Sverige har i nuläget vunnit två och torskat en i en grupp där de tre bästa går vidare.

Sedan jag började mitt uppdrag som tränare för SHK´s a-flickor så har man börjat se damhandboll med helt andra ögon. Numer så tittar man noga för att se vad vi kan föra vidare till vårt lag och vad som vi kanske har bättre lösningar på än landslaget. Man ska ju försöka undvika hybris men en intressant detalj var att under en av matcherna så mötte Sverige ett utgrupperat försvar och Sverige gjorde då en exakt likadan variant som jag och Fredrik hade suttit och klurat ut i vår kammare. Alltid skoj att se att man kanske inte e helt dum ibland :P



Phew, kändes gött att få skriva av sig lite, har varit så förbannad på vissa saker ett tag nu.

Nu e det snart Julbord och Lagfest så det kanske blir en God Jul tillslut trots allt!

/Dr. Phil





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0